Dagarna går fort nu..

Eftersom vi inte kunde åka till Kuala Lumpur för passkrångel så bestämde vi oss för att fara till Patong som ligger i Phuketprovinsen. Känt för ett riktigt hålligångliv ..
Bokade biljetter o hotell på fredagen hos en vänlig kvinna i en bokningsbyrå som finns i varje gathörn här, man blir ju lite fundersam om hur seriöst  det är men hittills har allt fungerat som det ska.
Ställde klockan på väckning lördag morgon tog den vanliga frullen på hotellrestaurangen , kaaffe är livet det...
Srevicen kan man inte klaga på,  blev hämtade vid hotellet av den så vanliga öppna "pickupbussen" där man tränger ihop sig på bänkar på flaket. Kom till hamnen vid Nopharatahrastranden där vår speedboat väntade . Jag som inte gillar att åka båt så värst var väl lite nervös. Klev ombord, vi o en hel massa andra man kan snacka om att det var "fullknökat" men inte så fullt utan att det kunde kliva på mera folk på några andra hamnar under resans gång, jaa ngn klev väl av oxå.
Det var faktiskt en ganska trivsam tur ändå en lugn o sansad kapten, vi klev iland o mådde bra. Där stod nästa transport o väntade på oss bara att kliva in i den luftkonditonerade minibussen mot Patong , vad vi inte visste då var att vår buss skulle fara iväg på en massa irrvägar o släppa av folk så turen som tar 30 minuter  raka vägen tog nu dryga timmen. Dumt att klaga för vi fick se mkt under resan . Blev avsläpppta utanför vårt hotell Tonys Resort i Patong ,  ett stort mäktigt (säkert gammalt) hotel. Checkade in o fick ett rum högt upp med utsikt över poolen inte alls illa faktiskt. Varmt o skönt som vanligt , stranden nästa . Badade o solade tills det började bli mot kvällen.
Trots en ovanlig  (vanlig?) trötthet så piffade vi till oss så gott det nu går o gav oss ut i vimlet. Massa med folk överallt , rena chocken när man jämför med Aonang. Med stora steg o ett leende på läpparna närmade vi oss den kända gatan Bangla Road  sisådär en femhundra meter av barer, barer nöjesställen salutstånd o en massa vackra damer/flickor o turister av alla de varianter, en del herrar med en Thailändsk skönhet vid handen o kan lova att herrarna vissa av dom var absolut inga snyggingar. Undrar hur flickorna tänker egentligen, hoppas bara att det inte slutar olyckligt för dom....
Vi träffade på ett gäng showgirls som vid närmare granskning visade sig vara showboys, mkt snygga kan jag lova. Skulle ha cabare senare på kvällen , ångrar nu att vi inte gick dit o kollade in showen den hade nog varit bra.
Satte oss vid en bar o tog en drink eller kanske var det två, mm så vardet nog. Det går inte beskriva riktigt hur det är där , massa folk musik o ljud o oljud,  men det är en upplevelse iallafall....
Söndagen var en otroligt varm dag så vi startade med att vila oss på beachen, vit sand o blågrönt vatten kan inte önska mer. Eftermiddagen blev det till att kolla in Jungceylon ett  stort varuhus i många våningar ganska fint men till lite högre priser än på marknaden o givetvis inga piratkopior där. Gick även till den stora marknaden där vi strosade omkring en stund ingen shopping alls , kände att priserna i Aonang var mkt bättre.
Fixade hemresebiljetter till Aonang med en färja denna gången mkt fin sådan gott om plats o gratis kaffe Man tackar.
Tog dryga två timmar , men när vi närmade oss land så dök det plötsligt upp en annan färja på ena sidan o en speedboat på andra, mkt rörigt en röst i högtalaren talade om ngt som absolut inte en enda passagerare kunde höra . Frågade besättningen alla fick olika svar, men till slut visade sig att de som skulle vidare till Krabi eller Koh Lanta skulle byta båt, så det var bara för dom att hoppa över o kasta med sina ryggor eller resväskor.Vi som skulle till Aonang fick stanna kvar o trodde väl att färjan skulle in till hamnen . Där trodde vi fel, en longtailbåt eller faktiskt flera stycken kom farande o där skulle vi då försöka att hoppa över utan att tilla i spa`t. Den ena longtailen kom med en fasans fart o dundrade rakt i relingen, som tur var hände inget utan vi kom med lyckligt o väl. Tog sedan en Tuk Tuk o betalade som vi trodde ett bra pris , men som visade sig dagen efter att han hade verkligen huggit upp sig , fast egentligen inga stora summor .
Tillbaka på hotellet packar åter badväskan o drar ner till Montip på nr 5, där träffar vi lite nya vänner från olika delar av Sverige. Lite massage o man är som en ny människa igen. Måndag kvällen tog vi en Tuk Tuk till Nopharathara där det är en musslimsk marknad , mest bara roligt att se all mat o allt som där säljs, det var när vi åkte dit som vi insåg att priset dagen innan var väl högt. Då 200 bath nu 60 bath dum turist så kan det gå...
Idag tisdag  har vi varit i Krabi en sväng, tog den lokala pickupbussen dit strosade runt lite o träffade på våra vänner från Stockholm där oxå. När vi funderade på att det kanske var dax att ge sig tillbaka så började det att småregna lite i två minuter sen fullkomligt vräkte det ner ( tror inte jag sett ngt sånt) , det var som om ngn öste ner vatten med STORA hinkar över oss, o eftersom bussen inte är helt stängd (bilder kommer) så skvätte det in hel del .
Hemma igen så slutade det regna o då blev det en tur här i byn med lite shopping till våra små barnbarn, lite god mat o nu ska vi krypa under täcket o hoppas på en skön dag imorgon
Blir lite rörigt då jag inte skriver varje dag ...