Måndag sista kvällen m gänget ( Tisdag och Onsdag....)

Tisdag: Ätit frulle o nu ska vi packa oss ner till stranden. Hade lite funderingar på att ta en longtailbåt ut till en strand som heter  Railley beach . där kan man gå vidare till andra stränder o kolla på lite grottor, men vi kör den rutten imorgon insåg att klockan blivit för mkt . Solen lyser lika fint idag som tur är.

Iförrgår (Måndag) var vi ute med Helena o Bertil från Umeå o käkade avskedsmiddag dom är på väg hemåt nu. Vi gick till vår favvorestaurang som vi döpt till "Family 50 bath" otroligt god mat ser inte mkt ut för världen annars enkelt m plaststolar o bord med vaxdukar eller inga alls o servetter  är en rulle toapapper på bordet. Men helt perfekt för oss . Tog in sex rätter o fyra xtra ris två stora öl och två flaskor vatten . Häll på att ramla av stolen när notan kom ...
780 bath ca 180  skr. Billigt billigt billigt. .
Fotsatte sedan till Mr Coocks Streetbar oxå en av de bättre i byn (hihi) han har hyst in sig i ett litet prång bredvid en restaurang där man sitter på trottoarkanten på plast pallar o kylen har han på ett flak på sin pickup på gatan. Där är alltid fullt med folk, han är helfestlig.han säger hela tiden Happy hour cheap cheap o så har han ett skratt som låter som en motor som inte startar....
Lite shopping i sista minuten för Umeborna sen avslutade vi med kaffe o lite småtjöt, avskedskramar innan vi gick hemåt eller faktiskt bara 10 steg sen var vi vid hotellet . Nu har väl vännerna kommit hem o sover gott i sina egna sängar. Hoppas vi träffar dom snart igen, har haft väldigt kul/trevligt ihop.
Opps.. helt plötsligt så är vi redan framme på Onsdag nu rusar det på ordentligt. Ja just det ja, det blev nr 5 igår o det blir nr 5 idag med faktiskt . Solade o badade fram till ca 14.00 då det kom en rejäl störtskur från absolut ingenstans ja givetvis uppifrån men det kom så fort så man han knappt reagera, Bara att rafsa ihop sina grejor o springa in hos Montip i deras massagehydda , där satt vi ett gäng blöta trurister o väntade på uppehåll, tog inte lång stund innan det slutade. Tillbaks igen o breda ut sina pinaler, men jag kollade upp på himlen snett bakom oss och såg att det var nog snart dax igen så vi knallade hemåt hann inte låmgt innan nästa skur kom så vi fick dyka in under ett tak o vänta väl 15 minuter innnan vi kunde plaska hemåt . Förstår om det varit översvämmningar i norra Thailand när det låg kvar så mkt vatten här på gatorna efter två skurar.
Väl hemma igen på vårt hotell så kom solen fram och jag gick till poolen m Kjell tog en powernap på rummet. Kvällen blev kort ute en prommis o sen lite käk (hos Elefantmannen Helenas namn) innnan vi gick hem o sov gott .
Nu har jag tagit min vanliga morgonsimning vi har käkat frukost o ska dra oss mot nr 5 igen . Ska bara lämna in lite tvätt så man slipper starta tvättmaskinen det första på söndag....
Bertil o Helena  Kjell jag o Bertil på Mr Coocks streetbar          Mr Coock himself

Lite blandade bilder...

Sitter här på balkongen nu o mår gott efter en otoligt varm dag på beachen, tror det varit varmast hittils.
Lite bilder Patongbeach  sen  Bangla Road där Kjell blev uppraggad av två sköna"herrar" vårt hotell i Patong Tonys Resort  . Elnätet är inte som hemma som ni ser. En av alla sköna massager som kostar i sort sett ingenting .
De två sista bilderna är från en musslimsk marknad utanför Aonang där det fanns både maskar o skalbaggar o annat godis att köpa. Dagarna går fort nu har ingen direkt hemlängtan utom att få träffa barna o "prinskorven".
Idag ska vårt hus adventspyntas av våra snälla barn så vi kommer hem till julmys...
På nr 5 idag dök det upp lite vänner från förra året som börjar sin semester nu o tre veckor framåt. Kul att träffa dom igen.
Nu ska jag o guben snart ta oss ut för att äta lite o kanske shoppa man vet aldrig vad som händer här-

Fredagsmyys..

Jaha då var det fredag igen då,  har nästan ingen koll på dagarna alls , det är ganska skönt att bara glida omkring så här.
Kommer just från poolen där det var "happy hour" tog mig faktiskt en drink, bara nr två sen vi kom  hit det är väl bra?
Onsdag o torsdag tillbringade vi större delen av tiden på nr 5 hos Montip o hade trevligt med vår nya vänner från Östhammar Karl-Erik o Siv, Stockholm Olle o Jane o Umeå Bertil o Helena.. Det visade sig när vi började att prata lite mer ingående att Siv är kusin med min joobpolare snyggJohans mamma Eva o att Bertil har  kusiner i Gudhem Samuelssons som hade affären.. Tänk vad världen är liten ändå....
Jane o Olle åker hem idag deras dagar här har tagit slut hem till adventspyssel o donande.
Vi övriga sex svenskar som gaddat ihop oss bestämde med påputt av Helena att hyra en longtailbåt o fara ut under dagen, en mycket lyckad ide.
Startade kl 8.30 med att stiga ombord med pick o pack mat vatten o öltunna. For i solskenet mot Hong Island där vi strax innan passerade en otroligt fin lagun som vi åkte in i vackert så det nästan gjorde ont i hjärtat. Närmade oss Hong där vår "kapten" släppte av oss för nägra timmars bad o snorkling, ja ni läser rätt till och med jag fick på mig en sån där manick o simmade runt med för att se på fiskarna. Det fanns massor,  som bara hoppade i vattnet så egentligen behövdes ingen snorkel, men nu har jag provat.
Gick en tur runt där det visade var Tsunamin hade härjat o det låg vrakdelar kvar till ngt slags minne...Efter promenaden i "djungeln" så smakade maten helt underbart. Det är sant sjön suger. Lite mer sol o bad sen beslutade vi att fara vidare för att hoppa iland på Phoda Island.
Det började med en ganska lugn o skön färd mot Phoda,  då på en gång började det att blåsa upp o vågorna blev högre, det skvätte vatten så alla utom Kjell (som satt högt uppe i fören) blev dyngblöta det rann om kläderna. Jag blev inte sjösjuk konstigt nog men tyckte allt det var lite otäckt när båten for omkring som en barkbit på havet, men vår lille "kapten" styrde oss mot land där vi trots allt skrattande nästan trillade ur båten.  Precis när vi kommit iland började det att regna så vi tog oss snabbt upp till caffet , där tog vi kaffe som vi längtat efter o en liten bananpannkaka mkt gott...En knapp timma senare så var vi på  väg tillbaka mot Aonang igen.
En otroligt kul o händelserik dag på sjön.
Efter lite dusch o vila så tog vi oss ut på byn igen mot ett matställe som vi kallar för FAMILY  50bath , jättegod mat o istort sett all mat kostar 50bath  alltså ca 12 svenska kronor.... Ikväll delade vi på tre rätter o tog en stor öl o en flaska vatten allt detta för 70 svenska kronor..
Träffade Bertil o Helena där,  har fått det som sitt favvoställe oxå efter tips från oss.
Nu är vi tillbaka igen rätt trötta efter alla strapatser o det ska bli skönt att sova

Dagarna går fort nu..

Eftersom vi inte kunde åka till Kuala Lumpur för passkrångel så bestämde vi oss för att fara till Patong som ligger i Phuketprovinsen. Känt för ett riktigt hålligångliv ..
Bokade biljetter o hotell på fredagen hos en vänlig kvinna i en bokningsbyrå som finns i varje gathörn här, man blir ju lite fundersam om hur seriöst  det är men hittills har allt fungerat som det ska.
Ställde klockan på väckning lördag morgon tog den vanliga frullen på hotellrestaurangen , kaaffe är livet det...
Srevicen kan man inte klaga på,  blev hämtade vid hotellet av den så vanliga öppna "pickupbussen" där man tränger ihop sig på bänkar på flaket. Kom till hamnen vid Nopharatahrastranden där vår speedboat väntade . Jag som inte gillar att åka båt så värst var väl lite nervös. Klev ombord, vi o en hel massa andra man kan snacka om att det var "fullknökat" men inte så fullt utan att det kunde kliva på mera folk på några andra hamnar under resans gång, jaa ngn klev väl av oxå.
Det var faktiskt en ganska trivsam tur ändå en lugn o sansad kapten, vi klev iland o mådde bra. Där stod nästa transport o väntade på oss bara att kliva in i den luftkonditonerade minibussen mot Patong , vad vi inte visste då var att vår buss skulle fara iväg på en massa irrvägar o släppa av folk så turen som tar 30 minuter  raka vägen tog nu dryga timmen. Dumt att klaga för vi fick se mkt under resan . Blev avsläpppta utanför vårt hotell Tonys Resort i Patong ,  ett stort mäktigt (säkert gammalt) hotel. Checkade in o fick ett rum högt upp med utsikt över poolen inte alls illa faktiskt. Varmt o skönt som vanligt , stranden nästa . Badade o solade tills det började bli mot kvällen.
Trots en ovanlig  (vanlig?) trötthet så piffade vi till oss så gott det nu går o gav oss ut i vimlet. Massa med folk överallt , rena chocken när man jämför med Aonang. Med stora steg o ett leende på läpparna närmade vi oss den kända gatan Bangla Road  sisådär en femhundra meter av barer, barer nöjesställen salutstånd o en massa vackra damer/flickor o turister av alla de varianter, en del herrar med en Thailändsk skönhet vid handen o kan lova att herrarna vissa av dom var absolut inga snyggingar. Undrar hur flickorna tänker egentligen, hoppas bara att det inte slutar olyckligt för dom....
Vi träffade på ett gäng showgirls som vid närmare granskning visade sig vara showboys, mkt snygga kan jag lova. Skulle ha cabare senare på kvällen , ångrar nu att vi inte gick dit o kollade in showen den hade nog varit bra.
Satte oss vid en bar o tog en drink eller kanske var det två, mm så vardet nog. Det går inte beskriva riktigt hur det är där , massa folk musik o ljud o oljud,  men det är en upplevelse iallafall....
Söndagen var en otroligt varm dag så vi startade med att vila oss på beachen, vit sand o blågrönt vatten kan inte önska mer. Eftermiddagen blev det till att kolla in Jungceylon ett  stort varuhus i många våningar ganska fint men till lite högre priser än på marknaden o givetvis inga piratkopior där. Gick även till den stora marknaden där vi strosade omkring en stund ingen shopping alls , kände att priserna i Aonang var mkt bättre.
Fixade hemresebiljetter till Aonang med en färja denna gången mkt fin sådan gott om plats o gratis kaffe Man tackar.
Tog dryga två timmar , men när vi närmade oss land så dök det plötsligt upp en annan färja på ena sidan o en speedboat på andra, mkt rörigt en röst i högtalaren talade om ngt som absolut inte en enda passagerare kunde höra . Frågade besättningen alla fick olika svar, men till slut visade sig att de som skulle vidare till Krabi eller Koh Lanta skulle byta båt, så det var bara för dom att hoppa över o kasta med sina ryggor eller resväskor.Vi som skulle till Aonang fick stanna kvar o trodde väl att färjan skulle in till hamnen . Där trodde vi fel, en longtailbåt eller faktiskt flera stycken kom farande o där skulle vi då försöka att hoppa över utan att tilla i spa`t. Den ena longtailen kom med en fasans fart o dundrade rakt i relingen, som tur var hände inget utan vi kom med lyckligt o väl. Tog sedan en Tuk Tuk o betalade som vi trodde ett bra pris , men som visade sig dagen efter att han hade verkligen huggit upp sig , fast egentligen inga stora summor .
Tillbaka på hotellet packar åter badväskan o drar ner till Montip på nr 5, där träffar vi lite nya vänner från olika delar av Sverige. Lite massage o man är som en ny människa igen. Måndag kvällen tog vi en Tuk Tuk till Nopharathara där det är en musslimsk marknad , mest bara roligt att se all mat o allt som där säljs, det var när vi åkte dit som vi insåg att priset dagen innan var väl högt. Då 200 bath nu 60 bath dum turist så kan det gå...
Idag tisdag  har vi varit i Krabi en sväng, tog den lokala pickupbussen dit strosade runt lite o träffade på våra vänner från Stockholm där oxå. När vi funderade på att det kanske var dax att ge sig tillbaka så började det att småregna lite i två minuter sen fullkomligt vräkte det ner ( tror inte jag sett ngt sånt) , det var som om ngn öste ner vatten med STORA hinkar över oss, o eftersom bussen inte är helt stängd (bilder kommer) så skvätte det in hel del .
Hemma igen så slutade det regna o då blev det en tur här i byn med lite shopping till våra små barnbarn, lite god mat o nu ska vi krypa under täcket o hoppas på en skön dag imorgon
Blir lite rörigt då jag inte skriver varje dag ...

Lite bilder från Ao Nang

Här kommer lite bilder från oss...

Snart är det helg..

Tiden går fort när man mår bra o har det så otroligt gott. Dagarna är sig rätt lika här i AoNang morgontur i bassängen, dusch, väcka mannen gå o äta frulle (eller kaffe o en brödbulle m ost o några skivor vattenmelon). Ganska dålig frukost om vi jämför med andra Thaihotell ..men som som sagt tidigare det räcker. Viktigast är ju faktiskt kaffet. Förresten så började jag ju denna dagen med kaffe på balkongen då jag vaknade alldeles förtidigt,  poolen öppnar inte förrän sju.
Packar badväskan o laffar iväg mot The Last Fiscehermans bar/beach o vår lilla vän Montip. Hon är alltid lika glad o gästvänlig. Solat badat o läst , alltså slö o slapp det är just nu mitt motto, lappsjukan kanske kommer . Idag tog jag en Aloevera massage så skön så jag somnade till en sväng. Ljuvligt!!
Det finns en engelsman här som jag kallar "rastamannen" han är säkert i pensionsåldern halvsliten gubbe med rastahår sitter o hinkar pilsner på barerna , en rätt läskig typ o han ser vi som sagt precis överallt idag var han hos Montip o skulle ha massage, hörde att han sa att han varit här för sjunde året?? Mkt läskig sak.
Ikväll lyxade vi till det ordentligt , gick till en familjerestaurang o åt, Kjell tog kyckling m cashewnötter o ris o jag tog Pad Thai m räkor o en stor o en liten öl Vi betalade i svenska kronor räknat m dricks 70:- för allt.  O detta var faktiskt det godaste vi ätit hitills . Underbar smak.....Blir inte sista gången  där inte.
Igår var vi på show med Thailands absolut sämsta trubadur, en riktig falsksångare, kunde inte annat än skratta åt den stackarn men han mumlade på , ja allt var väl inte kass men men......
Det var även lite snabbvisning i Thaiboxning o elddansuppvisnin, det var  ganska häftigt ... Maten var väl så där men ganska mysigt m tända ljus o så. Lite romantik i luften jojo..
Tidigare ikväll var det ett ordentligt åskväder någon timme det fullkomligt öste ner, men så bara på ett kick slutar det o är precis lika varmt igen....
Nu är klockan 22.30 här, balkongen är öppen o jag hör musiken från baren på andra sidan gatan , ska krypa ner o läsa min bok, innan John Blund har dragit ner ögonlocken helt på mig.
GODNATT  VÄNNER ..

Måndag i Aonang

Hur kan man sova så mycket o så länge?? Idag vaknade jag vid sjutiden tittade på klockan o funderade lite o nästa gång jag tittade så var den nio, jisses frukostdax senast tio. Upp o in i duschen . Frukosten är väl inte ngn höjdare precis, men det finns kaffe o lite bröd/frukt  till mig, plus en massa bacon o annat som jag inte äter.
Jaa, som vanligt så gick vi ner till Last Fischermans bar vid beachen o där alla massageställen finns o till vår vän Montip som vi träffade förra året . Vi var ju där igår o hon kände igen oss o blev glad eller förresten alla Thailändare är ju glada o ler jämnt....Träffade hennes mkt trevlige svenske man oxå .
Det är ju bad o sol som gäller dom här första dagarna, o att känna in atmosfären. jag är helt såld på detta landet trivs så otroligt gott här. Det enda som är lite jobbigt är alla som vill att man ska komma in o beställa sig en kostym eller en klänning, men dom är ju inte Thai utan oftast Indier
Det blev lite molnigt framåt eftermiddagen men det är ganska skönt så slipper man bränna upp sig utan tar det långsamt...
Längst bort på stranden finns ett berg där en massa apor huserar vi gick dit för att kolla in dom o tog lite kort o filmade men lite otäckt för dom kan bli lite aggressiva , en liten tjej blev biten o skrek i högan sky, men jag tror att dom gick för nära o matade aporna vilket inte är så klokt. På håll är dom iallafall lite roliga.
Kjell fick för sig att han behövde klippa sig, sagt o gjort jag satt kvar på balkongen o tog det ännu lugnare än vanligt han gick iväg o var borta väldigt länge, men kom till slut tillbaka och det blev bra. Han hade blivit indragen i ett skrädderi där dom ville sy upp skjortor till honom men NEJ tack till slut så fick han gå ...
Nu har vi varit utte o käkat lite o ikväll blev det på en "mopperestaurang" det är en moppe som åker omkring med grill o köket påhängt vid sidan o man sitter vid (typ) ett campingbord o käkar.Det blev grillad kyckling o grillad fisko ris smakade kalas . Det har varit väldans billigt förut så vi trodde att pengarna skulle räcka men attans dom hade höjt prisena rätt saftigt så nu kan man lika gärna äta på en vanlig restaurang. Kjell fick ta långa benet före o gå till hotellet o hämta pengar o vanligtvis när man är ute o flanerar så är sträckan inte lång men det tog dryga halvtimmen fram o tillbaka , en rätt slut man kom tillbaka , dom fick sin betalning som dom glömt att dom inte fått jaja ...
En prommis i vimlet o avslutar med kaffe o glass mums.
Nu har Kjell krypit under täcket o sover som ett snällt barn, jag ska ta fram min bok o läsa några kapitel o hoppas på att vakna i god tid imorgon bitti
Så godnatt från oss i AONANG.
Hoppas få in lite bilder snart..

Äntligen framme

Ja då är vi här igen efter en otroligt lång resa..
Hade stort hejdåkalas i torsdags m barn , barnbarn o föräldrar . Tog tåget mot Stockholm 07.02 när vi beställde så kunde vi ju inte tro att vädret var som en tidig höstdag, hade ju nästan trott att det skulle vara lika mkt snö som för ett år sedan. Kom till Stockholm i mkt god tid , låste in väskorna på centralen o tog oss en prommis till gamla stan härligt där o köpsugen blev jag ju men inte stor ide när vi var på väg vidare. Fikade på konditori Sundebergs en ryska( tror jag som basade där med fast hand) serverade gott fika. Vi fortsatte sedan att utforska gränderna o mot Drottninggatan såå mkt att titta på ujujuj o inte shoppa no no....
Tog flygbussen till Arlanda checkade in vårat "lilla" bagage. Där blev väntan ganska lång flyget framflyttat, när vi äntligen kom på så höll dom på att reparera fläktsystemet o vi blev ännu en timma sena 19.30 drog vi iväg. Gick hyfsat bra att ta sig igenom 12 timmar halsovande/sittande/liggande . Stackars alla små pyttingar bara som var ledsna, en grät nog hela natten.
Väl framme i Phuket så var det bara att plocka av sig lite kläder , 33 grader lite av en värme chock men såå gött änndå. Fint mottagande musik o vackra flickor i högtidskläder som hängde blomkransar om halsen på passagerarna, ja inte på oss utan på folk på plan som kom från Copenhageen, tror det var premiär för direktflyg därifrån.
Alla väskor kom med o vi fick hoppa in i en minibuss som gasade iväg till Ao Nang, en resa på 2.5 timmar.
Best Western Ban Aonang där är vi nu .
Provat poolen en snabb sväng skönt med ett dopp, o varit ute o käkat lite o strosat runt o kollat in tidigt nöjesliv o marknaden.
Nu har guben krypit ner i sängen , jag skriver lite o sen ska jag kaffileera o läsa lite bok. Tidig frukost imorgon o sen till stranden där jag ska bara vara hela da`n.....

Återkomsten

Ja, nu närmar det sig vår nästa resa till Thailand o AoNang. Det är visst bara då som jag tar mig i kragen o skriver lite.
Helgen andas frid o kaos, försöker att få lite ordning i packande o iordningställande inför resan. Advent infaller ju när vi åkt o då måste det ju fixas lite så att Markus med hjälp av syster ska hänga upp allt pynt i alla fönster ...
Melker den lille prinsen är hos oss oxå när hans föräldrar är i Stockholm på lite mysresa, det är fullt upp, tycker jag grejar med mat hela tiden. Nu har han som en slagen hjälte slocknat o sover gott tills iallafall kl 06.00 imorgon får vi hoppas . Han har busat runt hela dagen ute o inne . Leksaker finns just nu i stora delar av huset.Men vad gör det huvusaken att han har haft det kul.
Stor del av dagen har vi städat i trädgården, kanske lite sent på hösten men alla löv har fortfarande inte ramlat så det fick bli det som fanns, en släpkärra full iallafall, fortsätter i morgon ska plantera två tujor inför julen, som ska prydas av ljusslingor. Det blir la grannt...
Jag får nog ändå dra ihop leksakerna lite så ingen  (Kjell)  snubblar o bryter benen ikväll det vore inte så bra.
Kaffe o soffläge känns rätt bra det med , ska visst vara ngt med Riverdance på TV ikväll helt underbar musik o dans, så det blir väl att sappa mellan Så mkt bättre o detta Tompa Ledin är ju med o han är en riktig goding...
Mot kaffemaskinen med språng.......